آسیب شناسی و سازگاری اجتماعی در خرمشهر

سمن
فرهنگی اجتماعی
روز دانشجو مبارکباد ./

دانشجو روزت مبارک

به زودی

تاريخ : چهار شنبه 7 فروردين 1392برچسب:,

 آسیب شناسی اجتماعی مفهومی جدید و در بر گیرنده مشکلات و اختلالات رفتاری در کالبد اجتماع است که هدفش مطالعه و ریشه یابی ، بی نظمی های اجتماعی می باشد. بنابراین آسیب شناسی اجتماعی مطالعه بی سازمانیها و مشکلاتی نظیر فقر ، بیکاری وسایر آسیب ها را همراه با علل شان مورد بررسی قرار داده و روشهای پیشگیری و درمان آنهارا پیشنهاد میکند.

از منظر جامعه شناختی ، جامعه سالم جامعه ای است که در درون خود وجدان جمعی را تبیین و ترغیب میکند ، بنابراین همانطوریکه جامعه از افراد ترکیب می یابد و رفتار افراد می تواند باعث تغییر جامعه گردد لیکن در درون و بالذاته واقعیتی دارد که بر رفتار افراد آثر میگذارد ، به بیان بهتر تکامل شخصیت اجتماعی افراد تابعی از محیط زندگی آنها است و چنانچه شرایط اجتماعی نامناسب گردد بطور طبیعی منجر به بروز مشکلات رفتاری در اجتماع میشود.

آنچه در اینجا میتوان نتیجه گرفت این است که رشد یک جامعه در ابعاد اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و غیره معمولا همراه میشود با شکوفایی رفتار افراد در جامعه و چنانچه جامعه در مسیر تکاملی خود به معضلاتی مبتلا شود ، این معضلات در رفتار افراد اثر منفی گذاشته و جامعه انسانی را به سمت اختلالات رفتاری از قبیل افسردگی ، اضطراب و بطور کلی رفتار روان پریشانه مبتلا می سازد، در چنین شرایطی فساد و ناهنجاریهای اجتماعی در سطوح مختلف رشد می یابند و حفظ منافع فردی جایگزین منافع جمعی میشود و جامعه مستعد گم گشتگی و از هم پاشیدگی و سقوط به مراحل پایین رفتار انسانی میشود.

بنابراین شناخت یک جامعه و تلاش برای شکوفا سازی آن مستلزم شناخت ساخت اجتماعی آن جامعه است ، چرا که ساخت اجتماعی یک جامعه نشان دهنده مناسبات نسبتا ثابت و تقریبا پایدار یک جامعه است که روابط فرهنگی و اجتماعی را ترتیب و نظم می بخشد.

خرمشهر از جمله جوامعی است که ساخت اجتماعی غنی ای از گذشته داشته است ولی بدلایل مختلف از جمله کارکردهای پس ازجنگ این ساخت ارزشمند در چالش قرار گرفته است .

همانطور که هر پدیده ای یک کارکرد مشخصی را بدنبال دارد ، جنگ اثر کارکردی بیشترمنفی بر خرمشهر بجای گذاشته است ، متاسفانه معضلات پس از جنگ و عدم حل آنها علی رغم گذشت نزدیک به سی سال از آزاد سازی شهر و همچنین محقق نشدن بسیاری از قولهای موثر و افزایش مشکلات به واسطه گسترش جمعیتی نه تنها خرمشهر را در مسیر تحول رشدی قرار نداده بلکه روند نزولی نیز پیدا کرده است ، بطوریکه خرمشهر پذیرنده توریست و نشاط و سرزندگی اجتماعی را ،به شهری در خود فرو رفته مبدل ساخته است.

امروز آنچه در خرمشهر بیشتر به چشم میخورد رفتار سازگارانه است ورضایتمندی از زندگی کمتر دیده میشود .

سازگاری بالذاته منفی نیست و برای گذر از یک دوره ناخوشایند و بحرانی لازم است ، اما اگر این سازگاری به طول بینجامد به مرور زمان به خمودگی خلقی و رفتاری و عدم رضایت و ناخشنودی و به تبع آن پرخاشگری در بین مردم یک جامعه منجر می شود حال اگر سازگاری به رهایی از مشکلات منتج شود و نتیجه دلخواه و مورد انتظار دوران پس از سازگاری نمایان شود ، بدیهی است که رضایت مندی اجتماعی بروز و جایگزین سازگاری اجتماعی می شود .

رضایت مندی علاوه بر تاثیر گذاری مثبت بر سلامت و بهداشت روانی میتواند تعهد اجتماعی را که یک نگرش مثبت و وفادارانه نسبت به جامعه است را نیز بوجود آورد.

هم اکنون درخرمشهر، سازگاری اجتماعی و رفتاری بیشتر در بین شهروندان قابل مشاهده است و چون این رفتار سازگارانه بعلت عدم تحقق وعده ها بیش از حد معمول و مورد انتظار طول کشیده است ، جامعه شهری دچار درماندگی آموخته شده ، گردیده و به بیان دیگر مردم خرمشهر پس از پایان جنگ ، مدتهاست در تلاشند تا خود را ار فقر و بیکاری و سایر مشکلات رهایی دهند ،لیکن بدلیل عدم دستیابی به نتیجه مثبت و در خور انتظارشان ، به این باور غلط رسیده اند که تلاش برای رهایی فایده ای ندارد و وضع بهتر از این نمی شود و ناخواسته پذیرفته اند که فقر و سختی بخشی از زندگی آنهاست و نمی توانند از آن خارج شوند و......!

اما بایداین باور غلط را با تغییر کارکردهای نامناسب و تبدیلشان به کارکردهای مناسب ، روح امید به زندگی و شکوفایی اجتماعی را مجددا با برنامه ریزی صحیح به کالبد جامعه خرمشهری برگرداند.

سلامت اجتماعی زمانی تحقق می یابد که افراد جامعه در وضعیتی حاکی از رضایت و نشاط دیده شوند .

در جامعه شاد و خرسند علاوه بر نمودار شدن رفتار مثبت و گسترش همدلی اجتماعی ، تولید بهتر ، اشتغال بیشتر و اقتصاد سالم تر تجلی می یابدو بدون شک در چنین شرایطی امنیت اجتماعی و فردی راحت تر بدست می آید.

در محیط شاد ذهن انسان پویا ، زبانش گویا و استعدادش شکوفا میشود.

نتیجه اینکه برای تحقق جامعه ای شاد و رضایتمند در شهری مثل خرمشهر که پیشینه ای چنین داشته لازم است :

اولا بسترهای مناسب برای اشتغال مفید و کارآمد متناسب با جمعیت شهری مهیا شود.

ثانیا خدمات بهداشتی و درمانی متناسب با نیاز جمعیتی ایجاد شود.

ثالثا فضای لازم برای تفریح و تفرج سالم بر اساس ظرفیتهای موجود و متناسب با پیشرفتهای تکنولوژیکی بر اساس جمعیت جوان شهر مهیا شود

 و خرمشهر همیشه زنده است

چون خون شهیدان بر کارون جاری است



نظرات شما عزیزان:

reza
ساعت20:06---10 فروردين 1392
واقعا مطلب زیبایی است و حال و روز خرمشهر را بخوبی تحلیل کرده و باید ازنویسنده تشکر کرد که اینگونه نوشته و از شما بخاطر این که مطلب را از طریق سایتتان به همه معرفی کرده اید
پاسخ:باسلام وظیفه است


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
ارسال توسط مرکز
آخرین مطالب